Bilmärkena som inte finns om tio år

Den stora bildöden är här. Bilindustrin håller på att omstöpas. I Sverige har vi märkt det på hur Saab kämpar för sin existens och Volvo styckas upp och säljs ut i världen. Volvo är ett typiskt exempel på vari problemet i bilindustrin ligger. Svenssonbilen håller på att försvinna. Inom Volvo går personbilsförsäljningen bara sämre och sämre. Volvo har alltid tillhandahållit den ultimata Svenssonbilen – men när efterfrågan på din sjunkit radikalt går den delen av koncernen i botten. Dock har Volvo en annan avdelning – lastvagnarna – som går bättre än någonsin.
Större fordon är alltså oerhört attraktivt nu.

Ute i Europa kan man se samma trend när större bilar som BMW och Mercedes går bra – medan mellanbilar som Peugeot, Opel, Fiat och Renault går dåligt. De har blivit utkonkurrerade av de mindre, billigare bilmärkena; som Dacia, Skoda och Kia.
Trots att bilmärken som Opel, Ford, Fiat och Seat också har sina budgetvarianter, så har de inte lyckats ta sig in på den stora asiatiska marknaden. Något som premiumbilarna BMW och Mercedes lyckats med. Däri ligger skillnaden. Och om de inte lyckas med det inom de närmsta tio åren, så är de historia som bilmärken.
Detta kanske inte påverkar ditt val så mycket av bil idag, annat än att tillgången på reservdelar kanske kommer att minska om 20 år. Din försäkring kan dock bli mycket lägre. Inte på grund av något av detta, utan för att du kan gå in på www.bilforsakringsguiden.se